logo

Hvad er årsagen til dine albuesmerter?

 

 

 

Én af de helt store årsager til, at I henvender jer til mig for hjælp, er helt klart smerter eller irritation omkring albuen.

 

Kortere eller længerevarende.

 

Mange af jer med en forhåndsdiagnose fra jer selv eller anden behandler på ”tennis-albue” eller ”golf-albue”.

 

Nu er det bare sådan, at disse betegnelser ikke fortæller andet end smerternes lokalisation:

 

* Tennis-albue = albuens yderside.

* Golf-albue = albuens inderside.

 

De fortæller ikke noget om årsagen til dine symptomer.

 

 

Jeg ser grundlæggende 3 årsager til, at du løber ind i disse tilstande:

 

1) Din albue kompenserer for at svagt greb eller en svag øvre ryg.

 

2) De perifere nerver, der forsyner centrale muskler i overarm, underarm og greb bliver afklemt i albueleddet eller i bindevævet mellem musklerne.

 

3) Du har haft et hovedtraume, der gør, at du ikke længere varetager koordinationsarbejdet over dine albuer hensigtsmæssigt. I dette tilfælde vil du også ofte have andre symptomer som fx ondt i knæ (jep, den er god nok – den kan I få mere om en anden gang), træthed, svimmelhed, nedsat præcisionsevne mm.

 

 

Lad os i denne gennemgang holde os til de 2 første årsager:

 

Ad1a) Hvis du ikke er god nok til at stabilisere for- og bagsiden af din skulder ved at fyre hensigtsmæssigt op for trapez og bryst, vil du ofte reagere med at kompensere ved hjælp af albuens yderside (= ”tennisalbuen”).

Dette er ofte et issue ved pres-bevægelser som push-ups, bænkpres og diverse overhead press.

 

 

Ad1b) Hvis du ikke får godt nok fat i den kæmpe rygmuskel kaldet latissimus (aka ”vingerne”), når du fx laver pull-ups eller dødløfter = træk-bevægelser, må du finder noget andet, der er villig til at genere power.

 

 

Dette bliver ofte albuens inderside = ”golfalbue”. Det betyder at du trækker gennem dine albuer frem for din ryg i øvelser, der kræver optimal aktivering af kroppens størrste muskel målt på areal.

 

 

 

Ad2) Alle muskler i kroppen syd for din nakke modtager signaler gennem de perifere nerver, der udspringer fra rygmarven. Det er disse signaler, der bl.a. får biceps til at flexe, når du gerne vil curle.

 

Det perifere nervesystem

 

Nerverne er generelt meget tynde og forløber mellem dine led, muskler og andet bindevæv. Der er altså en risiko for, at nerverne kan blive afklemt mellem vævet. Det svarer til det klassiske billede af, at du afklemmer en tandspastatube. Nogle signaler vil kunne komme fint igennem, men det fungerer ikke 100 %.

Det vil være muskler som din triceps, biceps, underarms-muskulaturen og dit greb, der vil få nedsat signal. Symptomerne vil være smerter i albue og/eller håndled, svaghed i øvelser du normalt ikke har problemer med og evt. føleforstyrrelser i armen.

Heller ikke her er løsningen at gå all-in på fx ”french press” for din triceps eller de klassiske underarms-øvelser med ”baby-vægtene”. det vil ofte bare irritere vævet, der er overbelastet endnu mere – samt være spild af din tid.

Kommer der ikke nok signal igennem, må du ind og lave aktiv og dynamisk nerve mobilisering – ofte suppleret med såvel ledmobilisering.

 

Som altid:

Vær nu lidt nysgerrig!

Gå lidt filosofisk til værks, når du oplever smerter.

I stedet for blindt at behandle lokalt i området ved diverse passive teknikker som tape, akupunktur, ultralyd, massage, så spørg ind til HVORFOR din krop bliver nødt til at overbelaste specifikt i det område, du oplever symptomerne.

Hvis du udelukkende retter fokus på at få området, der er på overarbejde til at slappe af, og ikke er opmærksompå årsagen, giver det sjældent særlig gode eller varige resultater.

Derimod kan du risikere, at du gør tingene endnu værre, da der jo efterfølgende ikke er nogen, der kompenserer for de muskler, der ikke er blevet stærkere af den lokale og passive behandling af strukturerne på overarbejde.

 

 

 

Leave a Reply

*

captcha *