logo

Om Physical Movement

  • Annika

    Om annika

    Jeg har siden 2007 praktiseret som autoriseret fysioterapeut på flere privatklinikker i Odense og i København.

    Derudover har jeg arbejdet som fitnessinstruktør i privatejede og foreningsbaserede træningscentre i perioden 1999-2011.

    Træning har siden mine egne helt unge teenageår været en stor og betydningsfuld del af min hverdag. Således blev jeg som 11-årig udtaget til det lokale talenthold i svømning. Her lærte jeg at værdsætte fællesskabet i foreningslivet samt glæden og dedikationen ved at træne målrettet mod sportslige resultater.

    Siden har træning og konkurrencer været en central del af min personlige og faglige identitet.

    I kraft af mit job som fitnessinstruktør, stiftede jeg bekendtskab med CrossFit i 2009. Jeg har på egen krop oplevet de fysiske gevinster samt den sociale samhørighed som miljøet er kendt for.

    Desværre har jeg også erfaret, hvad det vil sige at blive skadet.

    Erfaringer som jeg i dag bruger i mit faglige virke som fysioterapeut.

    Jeg har selv trænet i såvel Butchers som CrossFit Copenhagen. Aktuelt træner jeg i "Unity Gym" på Amager Strand. Det er ligeledes på Amager, at jeg holder til professionelt med Physical Movement, der udbyder specialiseret fysioterapi til CrossFittere atleter - herunder tilbud om en funktionel neurologisk tilgang.

  • CV

    Annika cv

    Udover at være autoriseret fysioterapeut fra skolen i Odense (2008), er min helt store passion optimal bevægelse og funktionel neurologi.

    Herunder har jeg videre uddannet mig indenfor:

    • NeuroKinetic Therapy (NKT) Level 1, 2 og 3 (certificeret)
    • Anatomy in Motion (AiM) Module I, II, III
    • Z-Health: Essentials (EEP)
    • Z-Health: R-phase
    • Z-Health: I-phase
    • Z-Health: S-phase (retake sep-17)
    • Z-Health: T-phase
    • Z-Health: Stamina (9S)
    • Z-Health: Structure (9S)
    • Z-Health: Next Evolution (9S)
    • Diverse Z-Health workshops - herunder rehabilitering efter hjernerystelse og andre hovedtraumer
    • SFMA: Level 1
    • NeuroSeminar: "Whiplash and Mild Traumatic Brain Injuries"
    • Animal Flow Level 1
    • ”Golf Performance & Therapy” ved GolfChiro, Shane Lawlor, der rejser med PGA.
    • Muskuloskeletal Terapi
    • McKenzie
    • Manipulationsterapi (Correction Academy)
    • Dynamisk Stabilitet
    • Idrætsfysioterapi
    • Medicinsk akupunktur
    • Laser terapi
    • Kinesiotape (Sports Pharma)
    • FISAF Fitnessinstruktør (Instruktørskolen)
    • Diverse inden for træningsområdet, primært ProAcademy.

      Kommende uddannelser i 2018:

    • Deltager i Z-Healths intensive Master Trainer program, hvilket certificerer mig i Z-Healths fulde curriculum.
    • Z-Health: Strength & Suppleness (9S) (marts-18).
    • Z-Health: Sustenance & Spirit (9S) i Phoenix, AZ (marts-18).
    • Z-Health: Skill & Style (9S) (juni-18).
    • Z-Health: Speed (9S) i Phoenix, AZ (nov-18).
    • Retaker Z-Health: T-phase (marts-18) og Z-Health: Structure (sep-18), da uddannelsen konstant bliver opdateret med den nyeste viden.

  • Metode

    Når du påbegynder et forløb ved mig, vil du gennemgå følgende 3 trin:

    1. 1. I fællesskab lokaliserer vi den bagvedliggende årsag til dit problem i bevægeapparatet gennem konventionel fysioterapi, Z-Health, NeuroKinetic Therapy (NKT), samt Anatomy in Motion (AiM).
    2. 2. Jeg analyserer og vurderer, hvilken effekt denne har på din krop og din performance
    3. 3. Jeg lægger en behandlingsplan, der typisk vil bestå af aktiv øvelsesterapi for hele din krop, ændring af uhensigtsmæssige bevægemønstre og evt. manuel behandling som korrektion, akupunktur, laserbehandling, IASTM, kinesiotape etc.

    Jeg forventer, at du tager aktiv del i behandlingen, og at du er flittig med dine hjemmeøvelser i den periode det tager din krop at få nulstillet sine dysfunktioner.

    Du får:

    • En ny viden om dine styrker og "weak pointers".
    • En ny viden om, hvad der har bremset dig i at opnå dine fysiske og funktionelle målsætninger.
    • En ny viden om, hvad du selv kan gøre for at forbedre din krops udgangspunkt.

    Formålet med dit forløb hos mig er aldrig standardiseret!

    Det vil altid tage udgangspunkt i, hvor lige præcis du befinder dig, og hvad du vil med din træning. Det er langt fra alle, der drømmer om at deltage i CrossFit Games. De fleste af jer er motionister, og bruger CrossFit til at holde din krop i god form på kort tid.

    Det er min opgave at tilrettelægge forløbet, så det passer med din hverdag og din målsætning.

  • Z-Health ®

    z-healthJeg er i fuld gang med den fulde uddannelsesrække inden for Z-Health. Denne består af 4 grundlæggende kurser samt 7 specialiserede kurser. Jeg er desuden aktiv deltager på Master Trainer programmet, der giver mig mulighed for at fordybe mig endnu mere i materialet.

    Z-Health beskæftiger sig med hjernen og nervesystemet, og en af kerneydelserne er den såkaldte "Neural Flow" undersøgelse, der er en grundig funktionel neurologisk undersøgelse.

    Gennem denne kortlægger man aktivitetsniveauet i hjernens forskellige områder. Herunder status på kranienerverne, der inkluderer øjnenes bevægelser og koordination, sensibilitet, reflekser, hørelse, balance, lugtesans mm.

    Udover den funktionelle neurologi beskæftiger Z-Health sig i høj grad med smerter, led-bevægelighed, sportsspecifikke bevægelser, og hvorledes alle disse faktorer integreres i vores hjerne og nervesystem.

    En hjørnesten i Z-Health er de såkaldte "Test/Re-test". Dette er små effektive drills som du udfører for at fyre op for din performance ift. træning og/eller arbejde, og som du konstant selv kan evaluere på er gavnlige for dig og din ydeevne.

    Se evt. mere om Z-Health via dr. Cobbs blog:

    http://zhealtheducation.com/episode-35-how-to-explain-z-health-to-your-friends-and-clients/

  • Anatomy in Motion (AiM)™

    AiMJeg er uddannet i den fulde uddannelsesrække inden for Anatomy in Motion (AiM) (modul 1-3) i Dublin pr. 2013.

     

    AiM er grundlagt af Gary Ward, og er en protokol til at evaluere, korrigere og optimere vores gang-cyklus samt samspillet mellem kroppens ca. 206 knogler og hundredvis af led.

     

     

     

     

    Gennem et dybdegående analyse-redskab, kaldet “Flow Motion Model”, kortlægger vi leddenes bevægelser i hver af gang-cyklussens 6 faser fra top til tå:

    1) Strike: Hæl-isæt

    2) Suspension: Load og stødabsorbering

    3) Transition: Forflytning af vægtbæring fra yderside til inderside af midtfoden

    4) Shift: Det tidlige hæl-løft

    5) Propulsion: Afsæt

    6) Swing: Afsæt-benet svinges frem uden kontakt til underlaget for atter at udføre et strike (hæl-isæt) og cyklusen gentager sig selv ved fortsat bevægelse.

    Modellen observerer, hvad der sker – eller endnu vigtigere: hvad der ikke sker! - i hele kroppen gennem hvert skridt vi tager, for at opklare, hvor vi skal finde årsagen til smerte og/eller påvirket ydeevne.

    Ved at introducere kroppen til de planer den har til rådighed, men ikke benytter, øges den optimale bevægelse – og herved performance, mobilitet og stabilitet.

    Med stor sandsynlighed har du oprindelig bevæget dig optimalt. Selv om det måske er meget længe siden.

    Kroppen er klog!

    Hvis den bliver præsenteret for et allerede etableret bevægelsesmønster, der er mere hensigtsmæssigt end det nuværende, vil den på sigt vælge det mest hensigtsmæssige. Også selv om det er blevet lidt “støvet”.

    Du kan betragte dine bevægelsesstrategier som kroppens “software”. Hvis der er kommet “virus” på “harddisken” vil dette sænke kroppens processer og ydeevne. AiM er anti-virus-programmet, der virker som den store “Reset”-knap.

    “Reset-knappen” er kraftigt forstørrede gangfase-specifikke 3D eccentrisk loadede bevægelser, der tager udgangspunkt i Flow Motion Modellen.

    Du vil typisk få kortlagt de 1 eller 2 faser, der har størst indflydelse på din krops ydeevne, og få udførelsen af disse ordineret som dine lektier. Disse skal udføres hyppigt, for at din hjerne har de bedst mulige vilkår for at genkende disse faser og genindføre dem reflektorisk under din gang.

    Du kan evt. se mere om AiM og Gary Ward her:

    https://www.youtube.com/watch?v=ouJHBAKLxGU

  • Neurokinetic Therapy (NKT) ®

    thumb-e3277fd71803cecc6d5eeb8c966f40d9

    Siden 2013 har jeg efteruddannet sig inden for Neurokinetic Therapy® (NKT) Level 1, 2 og 3 ved David Weinstock og dr. Kathy Dooley i London.

    NKT er en undersøgelses- og behandlingsmetode, der kortlægger årsagen til dysfunktioner i kroppens bevægemønstre.

    Hvis du bevæger dig uhensigtsmæssigt pga. smerter og/eller en skade i bevægeapparatet, vil kroppen og hjernens motoriske kontrolcenter reagere med, at nogle muskler og/eller andre af kroppens strukturer vil blive inhiberede – de vil ”slukke”.

    Herved er der andre strukturer, der bliver nødt til at kompensere, og derved komme på overarbejde. Disse muskler er ofte de såkaldte synergister, der godt kan lægge langt væk fra den inhiberede muskel.

    Ved at lokalisere dette samspil, og derefter først løsne for de faciliterede (overspændte) strukturer. Dernæst aktivere de hæmmede strukturer, er det muligt at re-programmere kroppens foretrukne bevægemønstre og genvinde normal og smertefri funktion og bevægelse.

    En af kerneydelserne under NKT er anskuelsen af kroppens "kinetic chains" (fx din bagkæde). Hvis du har et svagt led i denne kæde, bliver hele systemet påvirket.

    Derudover ved vi, at kroppen reagerer meget hierarkisk ift. kompensationer, og det ofte vil blive din vejrtrækning (diaphragma), din kæbe, din bækkenbund og eventuelle ar, der vil være de første strukturer, der bliver påvirket. Derfor indgår undersøgelse og behandling af disse - ofte oversete -strukturer som en helt integreret del af din behandling.

    Læs evt. mere om NKT her:

    http://neurokinetictherapy.com/for-clients/overview

  • CrossFit & Skadesrisiko

    Fact: CrossFit kan være farligt…

    … hvis du glemmer at bruge hovedet!

    Lyt til kroppen – den er eksperten. Er du for træt eller ukoncentreret, er din dagsform ikke til dagens workout. Kun du selv ved, om du bør tage til træning. Ikke din instruktør, trænings-buddy eller kæreste. Heller ikke din behandler. Men dig og din krop!

    Er du - eller har du tidligere været - skadet, kan du sikkert genkende følgende længsel efter:

    • DOMS! (= overdreven muskelømhed)
    • Sved!
    • Adrenalin-kicket!
    • Hjertebanken
    • Blodsmag

    Du savner det!

    Dertil kommer alle konsekvenserne af ikke længere at kunne træne:

    • Vægtøgning
    • Tab af muskelmasse
    • Nedgang i formkurve
    • Blive sat uden for det sociale fællesskab
    • Kommer jeg til at træne igen”
    • Spørgsmål som: ”Skal jeg opereres?” og ”Hvad gjorde jeg galt?”
    • Evt. sygemelding

    Oven i det kan vi lægge smerterne. Såvel de fysiske, der følger med skaden, men lige så meget det mentale: Det, at du må acceptere, at din WOD nu består af daglig genoptræning.

    Det er ligeledes en helt ny type små sejre, du må fejre. Som fx at du selv kan tage din jakke på. Uden smerter. I stedet for at kunne ringe med PR-klokken.

    Don’t go there!

    Tag ansvar for din træning og din krop. Nu.

    Giv dig selv de bedste forudsætning for at undgå at blive skadet.

    Gab! I know.

    Men du bliver glad for det i længden. Det vil jeg gerne love dig!

    Eller tag ansvar for den skade, der allerede er opstået. Jeg kan ligeledes give dig en garanti her. Den forsvinder ikke af sig selv. Det gør den aldrig. Før eller siden vil den give dig problemer i en eller anden form.

    Så kom af sted, og lad mig give dig byggestenene til og indsigten i, hvordan du passer bedst muligt på din krop.

  • CrossFit & Fysioterapi

    Jeg stortrives med at arbejde med CrossFit udøvere, styrke- og vægtløftere.

    Det giver mig et kæmpe kick at besidde de redskaber, der kan hjælpe dig med at blive smertefri og returnere til den aktivitet du brænder for.

    I er generelt meget motiverede, videbegærlige og har oftest meget høj compliance – altså, hvorvidt du rent faktisk gør det, du får besked på. Det er fedt at arbejde med som behandler!

    CrossFit er i perioder meget kritiseret specielt i medierne. Der er for høj skadesrisiko.

    Ja. Det er der i al idræt.

    • Jeg har haft hundredvis af klienter med korsbåndsskader pga. fodbold, håndbold eller ski.
    • Jeg har haft lige så mange løbere med skinnebensbetændelse og lyskeskader.
    • For slet ikke at tale om alle dem med arbejdsrelaterede skulder-nakke problematikker.

    Det er farligt at være i live. Tænk på, hvad alternativet er.

    Ja, jeg ser en del CrossFit udøvere med issues i skuldre og lænd.

    Men I og jeres kompetente instruktører skal have ros af mig som fagperson:

    Jeg kender ingen anden klient-gruppe, der er så god til at tage ansvar og opsøge professionel hjælp, før det går rigtig galt!

    Det er altså noget nemmere og hurtigere at udbedre en dysfunktion end det er at reparere væv, der allerede er gået i stykker.

  • Golf-spillere

    De senere år har jeg fået flere og flere golf-spillere under mine vinger, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Lige som CrossFit atleterne er golf-spillerne en målgruppe, der er meget nem og motiverende at arbejde med.

    Jeg har såvel pro landsholdsspillere, der deltager i internationale turneringer som de ambitiøse motionister.

    Jeg anvender den samme behandlings-strategi over for denne klient-gruppe som over for mine øvrige klienter. Alle screnes desuden vha. den udbredte SFMA-model (Selective Functional Movement Assessment), der er international anerkendt i golf-kredse.

    Såfremt du ønsker min assistance gennem hele sæsonen, kan du kontakte mig med henblik på dette.

  • Hoved- & nakketraumer

    Hvert år registreres 25.000 hjernerystelser i Danmark. Desværre er tallet sandsynligvis en del højere, da et stort antal ikke oplever deres gener umiddelbart efter det udløsende traume.

    Det kan opstå uger, måneder – endda år efter påvirkningen, og det er ikke altid at der sættes lighedstegn mellem et cykelstyrt, en påkørsel eller et uheldigt stød med fx depression, angst, forstyrret søvn, nedsat hukommelse, ændret tolerance over for lyd og lys, fordøjelsesproblemer, og endda mere muskuloskelaterale problemer i kroppens led og muskler.

    Behandling af disse ”usynlige” symptomer er desværre fortsat lavt prioriteret inden for den offentlige genoptræning, men der findes andre og mere effektive måder at vende tilbage til din gamle identitet end hvile og træning i et overfyldt træningscenter.

    Til denne målgruppe anvender jeg primært funktionel neurologi, Z-Health, da det er vigtigt at forstå kroppen som én helhed bestående af såvel muskler og led, men i høj grad også af balance-organerne og øjnene.

    Efter et hoved- og/eller nakke-traume handler det i høj grad om at forsikre kroppen og nervesystemet om, at faren er drevet over, og at den kan skrue ned for paraderne. Sålænge dette kører på over-drive, vil alle input blive tolket som en udefra kommende trussel af nervesystemet og reagere med symptomer som smerter, stress, svimmelhed, uro og træthed.