Dig og din hjerne #10: Temporal-lappen

Denne gang bevæger vi os ud i hjernens ydersider til Temporal-lappen (Temporalis) – på dansk ”tindinge-lappen”, der fortæller os, at området er placeret ud for netop tindingerne under hhv. Frontal-lappen Frontal-lappen og  Parietal-lappen

 

 

Temporal-lappen har flere funktioner, bl.a. håndteringen af visuelle input som fx analysering af ansigter.

Jep.

Hvis du tænker:

 

”Gad vide om min Temporalis bliver lidt sløv af, at jeg for tiden primært ser mine medmennesker med et halvt dækket ansigt?”.

 

Så er du på helt rette spor!

 

Desuden har Temporalis et stort ansvar ift. funktionerne:

  • Hørelse.
  • Hukommelse.
  • Sprogforståelse.
  • Lugtesans.
  • Følelsesmæssig regulering (Amygdala).

 

Ved påvirket Temporalis-funktion vil du måske fortælle om følgende:

 

Ift. hørelse:

  • At du måske har nedsat hørelse og/eller tinnitus.
  • At du har problemer med at skelne lyde fra hinanden, og helst undgå miljøer med forvirrende lyde.
  • At du ikke kan lokalisere, hvor lyde kommer fra.
  • At du har problemer med at forstå sprog, hvis udtalen ikke er perfekt.
  • At du må kigge på den du taler med, for at forstå, hvad de siger.
  • Ved en påvirket venstre temporalis bryder du dig ikke om forudsigelige tempo og rytmer.
  • Ved en påvirket højre temporalis bryder du dig ikke om uforudsigelige tempo og rytmer.

 

Ift. hukommelse:

  • At du har udfordringer med din hukommelse, der påvirker din daglige livsførelse:
    Kan ikke huske datoer, begivenheder, lokationer samt tilbagevendende daglige aktiviteter.
  • Ved en påvirket venstre Temporalis, kan du have problemer med at huske bestemte ord og/eller tal, ansigter og/eller navne og har svært ved at komme til tiden.
  • Ved en påvirket højre Temporalis, kan du have problemer med at huske, hvor du lægger dine ting og du har svært ved at huske og genkende lokationer.

 

Ift. sprog (lingvistik):

  • Ved en påvirket venstre Temporalis, kan du have problemer med din sprogforståelse samt evne til at udtale.

    Her bliver det i en trænings-situation svært for dig at modtage og agere på verbale cues – du forstår ganske enkelt ikke, hvad du skal gøre, når du får at vide at du skal ”lægge vægten på hælene”, ”strække albuerne” eller ”løfte brystet”.
    Du forstår det først, når du bliver guided taktilt, fx ved berøring.

  • Ved en påvirket højre Temporalis, kan du have problemer med at afkode andres kropssprog og mimik.

    I en trænings-situation er det her lige omvendt:
    Du responderer dårligt, når en insturktør forsøger et få dig til at strække din hofte ud under swings ved hjælp af bands. Eller når instruktøren forsøger at hjælpe dig med din bevægebane under din bænkpres ved at guide/føre stangen for dig. 
    Du skal i stedet have forklaret sprogligt, at du skal rette din hofte ud ved at spænde dine baller på toppen, eller at stangen skal følge en bane på 15 gr. 


 

Igen:

Ja. Det er aktuelt en ekstra stor udfordring for dig med en påvirket (højre) Temporalis!

Vi har alle svært ved at analysere vores medmenneskers ansigter pga. afdækningen.

Hvis vi ikke har problemer med vores Temporalis, kan vi derfor aflæse vores medmennesker gennem deres kropssprog.

Men hvis du har en påvirket højre Temporalis, har du ikke denne evne at trække på, og meta-kommunikation bliver derfor ekstra udfordrende for dig! 

 

Generelt:

  • Din lugtesans kan være påvirket.
  • Dit visuelle og vestibulære system samarbejder ikke optimalt, og du kan derfor evt. opleve transportsyge.
  • En overaktivt frygt-respons.

 

 

Det er dog ret sandsynligt, at ovenstående ikke er noget du selv fortæller om, men er noget jeg som din behandler observerer.

 

Når vi gennem din historie, har besluttet at undersøge din Temporalis nærmere, kan vi fx teste følgende:

 

  • Din lugtesans.
  • Din langtidshukommelse.
  • Om du evner at bevæge dig i 8-taller (”infinity walks”),
  • Om du kan skelne lyde fra hinanden.
  • Dine vestibulære reflekser.

 

Rehabilitering

Alt efter resultatet af undersøgelserne, kan vi stimulere din Temporalis og dens funktioner med følgende:

  • Øvelser for lugtesansen.
  • Gang i 8-tal/”infinity walk”
  • Vestibulære øvelser.
  • Diverse huske-øvelser – herunder bevægelser, som fx at lære en serie af trin (fx dans, flow, sportsspecifikke øvelser).
  • Vejrtrækning gennem det ene næsebor:
    Hvis du dækker dit højre næsebor, og kun trækker vejret med venstre (evt. kombineret med anvendelse af æterisk olie for lugtesans), så vil dette stimulere din højre Temporalis.
    Dette virker desuden parasympatisk (”rest and digest”) på området Amygdala, der er placeret i Temporalis, og som håndterer frygt og forsvars-reaktioner.
  • Ved hjælp af trænings-agrigaterne:

    “Aftershokz” der gennem ”bone conduction” over dine tindinger, stimulerer dine sanse-organer i det indre øre.

    NB! Kør en Pricerunner før du evt. køber – de er tit på tilbud i de store supermarkeder.

    Bemærk at du skal bruge app’en Audio Function Generator (IOS).


    For Brain, der kan hjælpe dig med at forbedre din sproglige udtale.




  • Vi vil ofte kombinere ovenstående, så du fx udfører vestibulære øvelser samtidig med at du stimulerer din lugtesans.
    Eller du går i 8-taller samtidig med at du anvender Aftershokz.

 

 

Træning af venstre Temporalis:

  • Dette er dig, der:
    – Ikke bryder dig om forudsigeligt tempo/rytmer.
    – Har svært ved at huske ord/tal/ansigter/navne.
    – Har svært ved at komme til tiden.
    – Udfordret i din sproglige forståelse og evt. udtale.
    – Og/eller skal have din feedback taktilt.
  • Her vil det være gavnligt for dig, at høre lydbog/podcast/tale-radio = sprog, mens du træner/rehabiliterer. Evt. kun i højre øre. 

 

Træning af højre Temporalis

  • Dette er dig, der:
    – Ikke bryder dig om uforudsigelige tempo/rytmer.
    – Glemmer hvor du lægger dine ting.
    – Har svært ved at genkende lokationer. 
    – Svært ved at afkode kropssprog og mimik.
    – Og/eller skal have din feedback sprogligt.
  • Her vil det være gavnligt for dig, at høre musik mens du træner/rehabiliterer. Evt. kun i venstre øre.

Nyhedsbrev

Modtag nyhedsbrev fra Physical Movement